כל מה שנחוץ לדעת על קנייה ומכירת עסקים: כך תעשו את זה נכון!

קנייה ומכירת עסקים

אם בכוונתכם למכור או לקנות עסק, בשלב ראשון תצטרכו להעריך את כדאיות העסקה שנגזרת משוויו  של העסק והפוטנציאל להשבחה שטמון בו. אך ההצלחה האמיתית בתהליכי מיזוגים ורכישות טמונה באותן פעולות נוספות שכדאי וחלקן גם לא כדאי לבצע. אז איך נמנעים מטעויות בעסקאות מיזוגים ורכישות ולמה רצוי לרתום לצידכם בנקאי השקעות ויועץ פיננסי מקצועי בתהליכי קנייה ומכירת עסקים? כל התשובות בהמשך המאמר! הישארו איתנו!

עסקאות של קנייה ומכירת עסקים, נושאות בחובן רווח כלכלי, אך כרוכות גם בלא מעט סיכונים דווקא להפסדים משמעותיים. כדי להימנע מהם, יש לבצע בראש ובראשונה בדיקת נאותות פיננסית ומשפטית מקצועית על הפעיות העסקית, לקבל מידע מקיף עליו ועל על האספקטים של פעילותו ולוודא שאתם רוכשים עסק שהוא פעיל ושטמון בו פוטנציאל השבחה משמעותי גם אם כרגע הוא עדיין לא מרוויח.

בנוסף, מאחר שקנייה ומכירת עסקים, או מהלכים כמו צירוף שותף לעסק, או מכירת חלק מפעילותו של העסק, מחייבים בתשלומי מיסים, נדרש גם לבצע תכנון מס מוקדם, בסיוע אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים בתחום וזאת כדי למנוע טעויות מס יקרות שעלולות גם להוביל לתקלות תזרים קטלניות.

אז מהן הסיבות לכדאיות רכישת עסקים?

  • קבלת זיכיון – קבלת זיכיון על רשת מוכרת, המשווקת מוצרים או שירותים ממותגים ולהנות מקיצור דרך משמעותי לעומת הקמת פעילות עסקית מאפס.
  • רכישת עסק פעיל בתחום המוכר לרוכש – מהלך שנעשה פעמים רבות על ידי מי שהיו מנהלים או עובדים שכירים בעסק בתחום מסוים והם חולמים להפוך לעצמאים ולנהל בעצמם עסק באותו תחום שהם אוהבים ומכירים.
  • רכישת עסק מתחרה – רכישה אסטרטגית שמטרתה לסלק מהנוף מתחרה שמפריע ולהרחיב עסק קיים, במטרה להגדיל את מעגל הלקוחות ולתפוס נתח שוק משמעותי יותר בתחום.
  • רכישת עסק בתחום משיק – דרך נוספת להרחיב את פעילותו של עסק קיים ואת מעגל הלקוחות, היא רכישת עסק בתחום המשיק לזה של העסק הקיים וכך להציע ללקוחות הקיימים שרותים נוספים ומשלימים שלעתים אף יכולים להיות הרבה יותר רווחיים.

קניית עסק

קניית עסק יכולה להיות, בסופו של דבר מהלך מאוד מוצלח, וזאת בתנאי שהבנתם עד סוף לאן אתם נכנסים בעקבות בדיקת נאותות מעמיקה של מצבו של העסק הנרכש. מומלץ שהבדיקות של הפן הפיננסי במצב הנוכחי של העסק לרבות בחינת פוטנציאל ההשבחה שלו ייעשו , על ידי רואה חשבון, ו/או איש פיננסי מקצועי המבין את כלל ההיבטים של עסקאות כאלה.

רואה החשבון יגיש למוכרים רשימה של דרישות המתייחסות לאספקטים פיננסיים שונים של העסק, יעיין במסמכים הפיננסיים של העסק המדובר, יבדוק את המאזנים, את דו"חות הרווח וההפסד, את מחזורי ההכנסות החודשיות והשנתיות, את גובה והרכב ההוצאות, את הנכסים ואת ההתחייבויות הקיימות בעסק ועוד. בנוסף, הוא יבחן חוזים נוכחיים ועתידיים שעליהם חתום העסק ואת רשימת הלקוחות והספקים שלו, יברר מה המוניטין שצבר, יתוודע לידע הארגוני, להון האנושי ולמצבת כוח האדם, יזהה סיכונים עתידיים אפשריים, יבצע בדיקת עמידה בתקנות הרגולטוריות, חשיפות מיסויות ומשפטיות שונות.

כעת, כשאתם מצוידים בכל המידע והידע שהפקתם ממנו בעזרתו של היועץ המקצועי, תוכלו לגשת לשלב המשא ומתן עם הצד השני כאתם מבינים את התמחור של העסקה ומודעים לאילוצי התזרים שלכם בצורה בהירה יותר. אם עברתם בשלום את שלב ההסכמות המסחריות – יגיע שלב עריכת החוזה. חוזה המכר צריך להיות מפורט ולכלול את כל ההסכמות בין הרוכש למוכר וחייב להיערך על פי חוק ובסיוע עורכי דין, המייצגים את שני הצדדים. כמובן שהעסקה תצא לדרך רק לאחר החתימה על ההסכם וכל נספחיו על ידי 2 הצדדים.

מכירת עסק

גם כאשר מתכוונים למכור עסק, יש לבצע עבודת הכנה, כדי לעבור את התהליך בצורה הטובה ביותר ולקבל את התמורה המרבית בעיתוי המתאים ביותר, תוך אופטימיזציית המיסוי.

ההכנה כוללת ביצוע הערכות השווי של העסק והגדרת יתרונותיו ופוטנציאל ההשבחה שטמון בו וזאת כדי לתמחר אותו נכון. אם הזמן לא לוחץ ומתאפשר לכם לתכנן את המכירה מראש, מומלץ לבצע לפני המכירה של העסק פעולות השבחה, שיעלו את ערכו.

בשלב ראשון, ולפני הצגת הנתונים הפיננסיים לרוכשים הפוטנציאליים, מומלץ לחתום על הסכם סודיות. חשוב ביותר גם להכין נתונים פיננסים כגון דו"חות כספיים, מאזנים, תחזיות ותקציבים ברמה מקצועית, להפגין שקיפות ושליטה מלאה במתן המידע הנוגע לעסק ולפעילותו ולהציג תוכנית עסקית לעתיד שנבנתה בליווי מקצועי של רואה חשבון ועורך דין.

מכירה של חלק מפעילות העסק, כמו חטיבות עסקיות מסוימות או היבטים שונים של פעילותן, יכולה גם היא להיות עסקה מורכבת, הכרוכה בשיקולי מס, הערכות שווי נכסים ובדיקות נוספות ולכן דורשת ליווי מקצועי, כך גם מהלך של הכנסת שותף חדש לעסק או שינוי באחוזי האחזקה של בעלי מניות קיימים.

למה נדרש רואה חשבון בעסקאות קנייה ומכירת עסקים?

בביצוע של קנייה ומכירת עסקים, נדרש סיוע מקצועי של רואה חשבון שיש באמתחתו ידע בייעוץ עסקי, שיראה את התמונה הרחבה ויספק את המידע הנדרש, מהערכת השווי של העסק המדובר, דרך בדיקת המוניטין שלו ועד הערכת כדאיות ופוטנציאל  השבחה שעשוי להכיל מתח רווחים נאה. כמובן שכדי לקבל את ההחלטות הנכונות, למנוע טעויות ולמצות את מלוא הפוטנציאל שבעסקה רצוי לא לרוץ לבד כדי לחסוך כמה שקלים, שכן עלות הטעות פה עלולה לעלות לכם ביוקר.

בנוסף, יערוך רואה החשבון תכנון מס ויבצע את כל הדיווחים המתבקשים בעקבות ההתקשרויות לרשויות המס, בתזמון הנכון, כדי למצות את כלל ההטבות והזיכויים המגיעים לכם במס. הערכה לא מדויקת של שיעורי המיסוי, עלולה ליצור תאונת מס יקה ולהפוך מה שנראית כעסקה מוצלחת, לעסקה הרבה פחות משתלמת עבור חלק או כל הצדדים לעסקה.

כאן חברת פיינאלי קונטרול נכנסת לתמונה! החברה נותנת שירותי ניהול פיננסי אסטרטגי ומספקת בדיקת נאותות במקרים של קנייה ומכירת עסקים לצד תכנון אסטרטגי מקיף שיעזור לכם לבנות עסק יותר יציב, רווחי וטוב. לפרטים נוספים לחצו כאן 👉 להשארת פרטי התקשרות ונציגינו ישמחו לעמוד לשירותכם. בהצלחה!

תוכן עניינים
Picture of יוליה לוי
יוליה לוי

מומחית לניהול פיננסי אסטרטגי והשבחת חברות

תכנים פיננסיים מרתקים מחכים לך בניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן