מה תפקידו של יועץ כלכלי עסקי ולמה הוא חשוב כל כך?

יועץ כלכלי עסקי

גם אם אתם מצליחים להתנהל בחסכנות בעסק שלכם, על דבר אחד לא מומלץ לחסוך, יועץ כלכלי עסקי. הייעוץ הכלכלי-עסקי נחוץ בשלבי התכנון של הקמת עסק וגם במטרה להבריא או להרחיב עסק קיים, ויש ביכולתו להבדיל בין הצלחה לכישלון. אז מהו ייעוץ כלכלי עסקי ולאילו עסקים הוא יכול להתאים? כל התשובות בהמשך! המשיכו לקרוא!

ניהול עסק כרוך בהתמודדות מורכבת ובעיסוק בסוגיות רבות ושונות, מלוגיסטיקה וכוח אדם ועד שיווק, מכירות, קשרים עם ספקים ומה לא. במקביל, יש לתת מענה לתקשורת עם גורמים חיצוניים כמו רשות המיסים, המוסד לביטוח לאומי, הבנקים, הלקוחות, הספקים ועוד.

כבר בשלב הפתיחה של עסק חדש, אך גם בשלבי התרחבות או שיקום של עסק קיים, נדרש לכל בעל עסק או חברה ייעוץ עסקי-כלכלי, בכל הנוגע לבדיקות חשבונאיות, בניית תוכנית עסקית, גיבוש עקרונות של סדר וארגון וכדומה.

החלטות בתחום הפיננסים, עשויות להיות קריטיות לצמיחתו ואף להמשך קיומו של העסק, ולכן לא כדאי להמר בנושא או לקחת סיכונים הרי גורל. חשוב מאוד להסתייע באנשי מקצוע מומחים ומיומנים, עם ידע בכלכלה, בנקאות וחשבונאות פיננסית וניהולית.

בנוסף, מרבית הבנקים דורשים כיום, כתנאי למתן אשראי לעסקים, הצגת תוכנית עסקית, בעיקר כשמדובר בעסק חדש. גם בפני משקיעים פוטנציאליים בעסק צריך להציג תוכנית כזאת, כך שהכנתה מראש בעזרת איש מקצוע, היא צעד הכרחי ומתבקש.

מהי מטרתו של ייעוץ כלכלי-עסקי?

מטרת הייעוץ הכלכלי-עסקי היא להקנות לבעלי העסק הרגלים פיננסיים נכונים ודרכי התנהלות שיאפשרו צמיחה והתפתחות, תוך בחינת ההיתכנות הכלכלית של מהלכים ותרחישים שונים.

תחום הייעוץ הניהולי, כולל מגוון תחומים הרלוונטיים לניהול ארגונים עסקיים וציבוריים, כמו ייעוץ עסקי, ייעוץ אסטרטגי, ייעוץ כלכלי, ייעוץ ארגוני וייעוץ בתחומים כמו מערכות מידע, ניהול קשרי לקוחות ועוד.

בישראל מתנהלת פעילות ענפה בתחומים הללו על ידי מרכזי טיפוח יזמות ועל ידי יועצים עצמאיים או חברות ייעוץ פרטיות. הגוף המייצג של היועצים הוא "לשכת היועצים העסקיים והניהוליים בישראל". תנאי הסף לחברות בלשכה, הם תואר אקדמי בכלכלה, מנהל עסקים, התנהגות ארגונית, פסיכולוגיה, תעשייה וניהול או חשבונאות, ממוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה וכן ניסיון של שלוש שנים לפחות, בתחום הייעוץ.

מיהו יועץ כלכלי?

יועץ כלכלי ועסקי, הוא בעל מקצוע, המספק שירותי ייעוץ וליווי, בתכנון ובקביעת מדיניות עסקית. לשם כך נדרשים השכלה וידע רחב בתחום ניהול העסקים, לרבות התמחות ספציפית, אם בשיווק, מימון, שיווק, אסטרטגיה, שיקום עסקים, מערכות מידע, ראיית חשבון ועוד, והתמחויות בענפים השונים כגון: תעשייה, הייטק, מלאכה זעירה וכדומה.

הליך הייעוץ מתבצע לרוב בשלבים, בפגישות עבודה בתדירות קבועה. היועץ יתחיל אותו בבחינת המצב הקיים בחברה מבחינה פיננסית, מבחינת שיטות העבודה ונטילת ההחלטות ומבחינת פוטנציאל הרווח הגלום בפעילות העסק.

בהמשך, ינסח עם חברי ההנהלה את היעדים אליהם הארגון שואף להגיע ותיבנה תוכנית עבודה, שמטרתה תהיה להוביל להשגת היעדים הללו באמצעות שינוי הכלים ניהוליים ופיתוח גישות חדשות.

מתי עסק נזקק ליועץ כלכלי?

חברות, עסקים וארגונים רבים זקוקים לא פעם לייעוץ כלכלי, בנושאים שוטפים כמו גם בנושאים אסטרטגיים. לפני פתיחת עסק חדש, ייעוץ כלכלי הוא הכרחי. הוא מאפשר ליזם לתכנן את הצד הכלכלי של העסק מבעוד מועד ולפני נטילת סיכונים כספיים.

בהקמת עסק יש סיכון כלכלי ליזם. הוצאות ההקמה הן רבות ויש לקחת בחשבון תקופה מסוימת, ללא רווחים.

הייעוץ מתחיל בהבנת המהלך שבעל העסק רוצה לבצע, לנוכח מצב העסק ולאחר בדיקת כל החלופות לביצוע המהלך, בחינת עלות מול תועלת של כל אופציה ובחירת הטובה ביותר. לחלופין, יכול היועץ להמליץ לבעל העסק שלא לבצע את המהלך, אם כדאיותו נמוכה.

מה כוללים שירותיו של יועץ כלכלי ועסקי?

ייעוץ כלכלי לעסק בהקמה או בתהליך התחדשות, יכול לכלול שורה ארוכה של תחומים:

בדיקת היתכנות כלכלית של הקמת העסק, מבחינת מצבו הפיננסי של היזם והרווחיות האפשרית של המיזם, בדיקת היקף תקציב ההקמה ואיתור מקורות מימון, בניית מודל עסקי, תמחור המוצרים והשירותים ובניית תוכנית עסקית וגיבוש כלים מעשיים לניהול בהתאמה אישית. כל זאת, לצד ביקור של היועץ בעסק, ליווי הלקוח לפגישות בבנק ועוד.

הייעוץ הכלכלי-עסקי כולל גם ליווי של הלקוח במהלך ביצוע כל עסקה משמעותית, בחינת הכדאיות שלה לעסק והתייחסות גם לסיכונים, ייעוץ לגבי שינויים מבניים שבעל העסק שוקל לבצע, בדיקה של הכנסת משקיעים או שותפים לעסק וכדומה.

תוכן עניינים
Picture of יוליה לוי
יוליה לוי

מומחית לניהול פיננסי אסטרטגי והשבחת חברות

תכנים פיננסיים מרתקים מחכים לך בניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן